Speciel klasser

Målgruppe

Målgruppen omfatter bl.a. elever i udsatte positioner, beskrevet med generelle indlæringsvanskeligheder med en lav IK. Samt elever med sociale, følelsesmæssige og sproglige udfordringer og diagnoser som ADHD og autisme med faglige og sociale udfordringer, som har brug for at modtage specialpædagogisk bistand inden for distriktsskolens rammer og hvor der er mulighed for at tilbyde eleven spejlings- og deltagelsesmulighed i skolens specialklasse og almene læringsmiljø- og fællesskaber.

Formål:

- Der arbejdes målrettet med at udvikle elevens faglige, sociale og personlige forudsætninger for, samt strategier til at deltage i fællesskaber og mestre livet i skolen og fritiden.

- Der er et særligt fokus på at styrke elevens identitet, selvværd, selvtillid, selvkontrol og relationskompetencer.

- Eleven forberedes til et uddannelses-, arbejds- og fritidsliv med deltagelsesmuligheder som selvforvaltende borger i et demokratisk samfund.